mijn strubbelingen

De nacht is voor…

Ik sliep zelf in de tijd van de lockdown (begin 2020) niet echt heel goed, zoals ik al eerder schreef in mijn blog. Mijn creativiteit ging met mij aan de haal, waardoor het heel druk in mijn hoofd was. Overdag had ik geen rust om al die ideeën uit te werken, dus dat ging ik ’s nachts doen.

Ik pakte m’n telefoon en ging ideeën al grof uitwerken. Slapen ho maar. Terwijl de volgende dag wel weer vol en druk was met de kinderen en schoolwerk thuis, maar ook met de werkzaamheden die wel doorgingen. Dat is voor 2 nachten leuk en tof, maar daarna wordt het drama.

Ik sprak met mezelf af dat ik de nachten niet meer zou gebruiken om plannen uit te werken, maar om te slapen. Deze afspraak zorgde ervoor dat ik de hele nacht op de wekker aan het kijken was. Ik ergerde me kapot, omdat ik nog steeds niet sliep en dus alsnog een hele korte nacht had. Het bevestigde mijn overtuiging:

» Zie je wel, ik kan toch niet slapen! «

Ik had inmiddels een serieus slaaptekort.

Als ik dan in slaap viel en de wekker ging in de ochtend, was ik een uur aan het snoozen. Iets wat ik, heel eerlijk, al zo’n beetje mijn hele leven deed en het paste bij mijn overtuiging: ‘Ik ben toch nog moe als ik wakker wordt.’ Ik werd altijd gebroken wakker, had geen puf of energie en ik kon dus nóg moeilijker opstaan. Weer een mooie cirkeltje waar ik in zat.

Een andere ding waarvan ik best wist dat het niet helpend was, maar wat ik zeker niet wilde opgeven… cola! Ik drink, net als mijn man, geen koffie en thee. Daarentegen is cola ‘ons drankje’. Natuurlijk weet ik dondersgoed dat het misschien niet handig is voor het slapen gaan. Ik had mijzelf wijsgemaakt dat het geen invloed had op mijn nachtrust. Mijn man legt zijn hoofd neer en slaapt, dus bij hem ging die spreekwoordelijke vlieger wel op. Bij mij wist ik het zo net nog niet… 

alles op een rij

Al deze onderwerpen waar ikzelf zo tegenaan liep, kwamen ook voorbij tijdens de week ‘Help, ik slaap zo slecht!’. Je kunt je vast voorstellen wat voor strijd dat in mezelf ook losmaakte. Hoe ga ikzelf mijn strubbelingen aanpakken?

Er zijn vier, voor mij best wel grote, issues als ik naar mijn nachtrust kijk: 

  1. ’s nachts aan blijven staan
  2. in de ochtend snoozen
  3. iets met cola en cafeïne voor het slapen gaan 
  4. mijn overtuigingen en het daarmee in stand houden van een slechte nachtrust

Een mooi en overzichtelijk lijstje om aan te pakken. Hoe?! Dat vertel ik je de volgende keer.

heb een goede nachtrust.
Mariëlle

Wil je graag weten wanneer er een nieuwe blog online staat? Meld je dan even aan via de button en je leest het als eerste!

Leuk als je mijn belevenissen ook op instagram volgt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *