Slapen, we doen het allemaal maar wat is het eigenlijk?

Slapen doen we allemaal, iedere nacht weer.

Iedereen heeft slaap nodig, de een wat meer dan de ander. Je moet slapen om tot rust te komen, zowel lichamelijk als mentaal. Dat is ook precies de reden waarom slaap zo belangrijk is en ervoor zorgt hoe goed je wel (of niet) je dag door komt. 

Slapen is verwerken, ontspannen en gezond blijven.

Alles wat op een dag een indruk achterlaat, wordt verwerkt tijdens je slaap. Het is dan ook niet gek dat je soms dingen die je overdag hebt beleeft, in je slaap opnieuw meemaakt tijdens het dromen. Ook je lichaam tankt bij doordat je spieren ontspannen en bij kunnen komen van alle inspanning. Tijdens het slapen maakt je lichaam bovendien meer cellen en afweerstoffen aan. Door voldoende te slapen zorg je er dus ook voor dat je minder snel ziek kunt worden.

» Slapen is net zo belangrijk als eten en ademhalen. «

Slapen doe je in verschillende fases.

Je slaapt in verschillende fasen en die zijn allemaal uniek. Ken je bijvoorbeeld het gevoel dat de wekker gaat en dat je net aan het dromen was? Of dat je juist in een hele diepe slaap was, waardoor het weksignaal van heel ver leek te komen.
 

Elke nacht doorloop je verschillende slaapstadia. Eén ervan is de REM-slaap, de welbekende droomslaap. Het grootste deel is echter non-REM-slaap (NREM), de ‘normale’ slaap.

Deze slaapfasen lopen niet zomaar door elkaar. Er bestaat een vaste volgorde. En dit hele rijtje, de zogenaamde slaapcyclus, doorloop je zo’n vier tot zes keer per nacht. Hieronder staan de fasen die je per slaapcyclus slaapt.

Inzicht krijgen via een app

Dat goed slapen en een fijne nachtrust hét fundament is van een goede gezondheid is duidelijk. Hoe kunnen we onze nachtrust verbeteren, wanneer deze niet optimaal is? Dat begint met inzicht krijgen hoe we slapen. 

Tegenwoordig zijn er verschillende app’s op de markt om je slaap te registreren. Zo kun je er achterkomen dat je misschien wel meer en beter slaapt dan je denkt. Een paar keer wakker worden per nacht is namelijk heel normaal. Onderzoek toont aan dat als je feedback krijgt dat je beter hebt geslapen dan je denkt (zelfs als dit niet zo is), dat je al helpt cognitief beter te presteren. Wanneer uit de gegevens blijkt dat je echt slecht slaapt, dan kun je ermee naar je huisarts om te bespreken of je er iets aan kunt doen.

meer over de app's

Je hebt app’s die werken op je telefoon of die verbonden zijn aan een smartwatch. De app volgt je slaap, van het naar bed gaan tot aan het wakker worden – al dan niet met wekker. Je krijgt een gedetailleerde samenvatting van je slaap verdeeld in de verschillende slaapfases

Dit lost het slaapprobleem natuurlijk niet in één keer op. Het kan je wel inzicht geven als je dit een tijdje volhoud. Ook kun je zien of je nachtrust veranderd wanneer je een aanpassing doet aan bijvoorbeeld je kussen. Slaap je dan echt anders? Ook geeft het je informatie om eventueel mee te nemen naar een hulpverlener. 

Of zo’n app voor jou werkt is heel persoonlijk. Er zijn ook mensen die juist extra wakker liggen van zo’n registratie. Probeer het zelf maar eens uit. 

Er zijn er heel veel te vinden. Wij hebben zelf onze slaap bijgehouden met Sleep Cycle en Huawei Health . Wij zijn er wel blij mee!