Je dag bewust beginnen, zorgt voor meer energie.

Wat doe je eigenijk na een nacht slapen?

Heb je een soort ritueel om de dag te beginnen? Er zijn vast dingen die je standaard doet, zoals douchen en ontbijten (toch?!). Wanneer je iets meer aandacht besteedt aan het bewust starten van je dag, zou dat zomaar je energie ten goede kunnen komen. En dat komt uiteindelijk ook je nachtrust weer ten goede. 

Een ochtendritueel is zo gek nog niet.

Neem jij elke ochtend de tijd om op te staan of sjees jij vanuit je bed met een boterham zo door naar je werk? Een beetje tijd nemen voor het opstaan kan geen kwaad. Probeer een manier te vinden waarbij je fijn wakker wordt en het ook nog past binnen jouw (gezins)situatie. Het is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd om rond 5 of 6 uur op te staan en alle tijd te nemen.

We vinden het wél heel tof klinken: vroeg opstaan, beginnen met een meditatie, daarna ademhalingsoefeningen, wat yoga om te stretchen, gevolgd door een actieve vorm van bewegen, doorlopen naar de keuken om een gezonde smoothie te maken en die opdrinken met zicht op de opkomende zon. Dat allemaal voordat de rest van de wereld (lees: het huis) wakker is. Jouw tijd heb je al in de pocket. 

Haalbaar?! Voor ons niet, al zouden we willen. Hier geldt: doe wat bij je past en neem wel een beetje tijd om de dag te beginnen. Vanuit rust gaat dat altijd beter en relaxter dan vanuit stress. 

Sta voor je dag begint even stil bij hoe je zou willen dat deze dag verloopt.

Hoe vaak sta je niet al naast je bed of onder de douche zonder je echt bewust te zijn geweest van de nieuwe dag die is begonnen? Waar je de avond afsluit met de momenten die je fijn vond en waar je dankbaar voor bent die dag, kun je ’s morgens een intentie neerzetten. Een soort doelgerichte wens hoe je wilt dat de dag zal verlopen. 

Het klinkt misschien zweverig, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Door bewust een intentie voor de dag te zetten begin je met aandacht aan je dag. Hierdoor kan die er totaal anders uitzien dan wanneer je dat niet bewust doet.

Ga voordat je uit bed stapt even in bed zitten, voel je dankbaar voor deze nieuwe dag en stel jezelf een vraag. Bijvoorbeeld: ‘Hoe wil ik me voelen aan het einde van de dag?’. Sluit je ogen en kijk welk antwoord in je op komt. Dat is jouw intentie voor die dag! Schrijf ‘m eventueel op of zet ‘m als screensaver op je telefoon, zodat je er gedurende de dag aan herinnerd wordt. 

Mocht je dit lastig vinden, dan kun je ook een kaart uit een inspiratie kaartendeck trekken. Weetje: je pakt altijd de ‘juiste’ kaart. 😉

» Slechts 3 tot 5% van de Nederlanders is een typisch ochtendmens. «

Begin met een verfrissende douche om wakker te worden.

Niets krijgt je bloedcirculatie zo goed op gang als een verfrissende douche. Dus spring wanneer je wakker bent onder de douche en was die slaperige blik van je gezicht. Met behulp van een verfrissende douchegel met bijvoorbeeld mint of citrus, worden je zintuigen ook geprikkeld en voel je jezelf nog frisser en klaar om de dag te starten. 

Niets krijgt je bloedcirculatie zo goed op gang als een verfrissende douche. Dus spring wanneer je wakker bent onder de douche en was die slaperige blik van je gezicht. Met behulp van een verfrissende douchegel met bijvoorbeeld mint of citrus, worden je zintuigen ook geprikkeld en voel je jezelf nog frisser en klaar om de dag te starten. 

douche jezelf in 90 seconden echt wakker

Hoe laat jij je bed achter als je eruit stapt?

Door je bed elke ochtend op te maken, heb je het gevoel dat je die dag al iets gepresteerd hebt, hoe klein ook. Een opgeruimde slaapkamer is een opgeruimde geest. Dit zorgt voor een productievere dag. Dit schrijft commandant William McRaven. Hij geeft in zijn boek, Make Your Bed, aan dat het aan het einde van de dag iets is waar je trots op kunt zijn en het mooie is dat je het iedere dag kunt doen. Een bijkomend voordeel is dat je ‘s avond in een rustig bed terecht komt.

Nu wordt er ook nog wel eens geschreven dat je bed opmaken helemaal niet goed is, omdat je bed en het beddengoed ventilatie nodig heeft. Dat klopt zeker! Er is alleen wel een verschil tussen je bed gewoon achterlaten zoals je eruit stapt of dat je even je kussens opklopt, ze netjes recht aan je hoofdeinde neerlegt, je hoeslaken even strak trekt en het dekbed openslaat en recht legt. Op die manier kan je bed ventileren en ligt het er toch netjes bij 😉

Dit is wat muziek voor jou in de ochtend kan doen.

Het is vroeg, de wekker gaat en je moet beginnen aan je dag. Maar waar haal je de kracht vandaan om dat heerlijke bed uit te komen? Volgens onderzoek van Spotify gaat 46% van de mensen regelrecht richting het koffiezetapparaat. Maar het zwarte goud krijgt keiharde concurrentie van de muziek: 44% van de mensen zet namelijk meteen wat muziek op als ze wakker worden. Dat betekent dat muziek populairder is dan ontbijten of sporten.

Voor een dosis motivatie grijpen ’s ochtends grijpen bijna evenveel mensen naar een lekker muziekje als naar een kop koffie. Volgens datzelfde onderzoek van Spotify zijn mensen vooral op zoek naar een energieboost, zéker vroeg in de ochtend: “Muziek is een goede motivator, dus het is logisch dat mensen daarvoor kiezen om hun dag te starten.”

Wanneer je een playlist als wekker hebt, moet je bij het horen van deze muzikale wekker dan meteen je bed uitspringen? Nee, gelukkig niet! Een ochtendplaylist heeft het beste effect als je een paar minuten in bed blijft liggen en rustig naar de muziek luistert. Daarmee geef je je brein een kans om door te krijgen dat het écht tijd is om op te staan. 

3 drankjes om je ochtend mee te starten

Wist je dat er, naast water, verschillende drankjes zijn die jou kunnen helpen met wakker worden? Ze kunnen je helpen met sneller hydrateren, je lichaam wakker schudden en blijer worden als je in de spiegel kijkt. Voor alle drankjes geldt wel: voor of NAAST je ontbijt, het is geen vervanging van eten. 😉 

Misschien is dit wel het bekendste gezonde drankje voor de ochtend: warm water met daarin het sap van een verse citroen. Waar komt dat eigenlijk vandaan?Kort gezegd helpt de combinatie van water met citroen om je lijf beter van z’n afvalstoffen te ontdoen. Of dit nu echt alleen in de ochtend goed is, daar zijn de meningen over verdeeld. Wees vooral voorzichtig met het zuur en je tanden: het kan zorgen voor tanderosie. Drinken met een (herbruikbaar!) rietje kan hierbij helpen. 

Dit is je beste vriend, zeker als je ’s ochtends wilt gaan sporten. Na een nacht slaap is je lijf uitgedroogd en de snelste manier om dit te verhelpen is met kokoswater, een super hydraterend drankje bomvol mineralen. Dit is met recht een boost voor je lijf. 

Jaaa, ook deze mag in het rijtje! Je standaard zwarte bakkie in de ochtend heeft ook zijn voordelen. Er is namelijk bewezen dat de stoffen in koffie ervoor zorgen dat je darmen flink aan het werk worden gezet. Je helpt je lichaam dus om sneller wakker te worden en aan de slag te gaan. Wel heeft je lijf ook voedsel nodig om met de koffie om te gaan, dus drink ‘m niet op een lege maag!

Na vocht is voeding ook belangrijk.

We hoeven je vast niet te vertellen dat genoeg studies hebben aangetoond dat een goed ontbijt je de juiste energie geeft om de dag te starten. Het ontbijt wordt niet voor niets de belangrijkste maaltijd van dag genoemd. Je lichaam heeft voeding nodig om weer op te starten. Een kop koffie in de ochtend is oké, al telt dat natuurlijk niet als ontbijt. Het is misschien verleidelijk om langer in bed te blijven liggen en de eerste maaltijd van de dag over te slaan. Maar: doe het niet!

Je kunt de energie namelijk goed gebruiken om op gang te komen. Zorg dat je een lekker ontbijt in huis hebt, dan kom je misschien ook wat makkelijker uit bed. Een goed gevulde yoghurt of gebakken eitje werkt altijd goed. Krijg je echt geen hap door je keel vlak na het opstaan? Kies dan voor een simpele en voedzame smoothie