home help ik slaap zo slecht

Onderschat je nachtrust niet!

Slaap is minstens net zo belangrijk als bewegen en gezond eten.

Is dat zo?

Ja, dat is zo!

Om de dag energiek door te komen, zorg je goed voor jezelf. Je eet gezond, beweegt voldoende en drinkt genoeg water. Al die dingen die heel normaal zijn als je het hebt over ‘selfcare’. Waar je misschien minder bij stilstaat, is de invloed van je nachtrust.

Nachtrust, ik slaap toch gewoon...

Nachtrust is veel meer dan slapen. Het is het moment dat je brein en je lichaam uitrusten van een drukke dag. Natuurlijk heeft dat te maken met het aantal uur dat je slaapt, maar het gaat er nog veel meer om HOE je dat doet. Kijk eens naar de vragen hiernaast en geef jezelf eens eerlijk antwoord.

Is jouw antwoord op één of meerdere vragen ‘nee’, dan zijn we blij dat je hier bent! Jouw nachtrust kan wel een boost gebruiken. 

vragen:

Hoe lang ik slaap, wat zegt dat?

Veel minder dan je in eerste instantie verwacht. Het bepaalt voor een deel hoe uitgerust jij je voelt, maar jij weet vast ook de voorbeelden van een korte nacht en toch fris je bed uit stappen. Het zegt dus echt niet alles.

Het aantal uur slaap dat je nodig hebt, is voor iedereen anders. Waar de een prima functioneert op zes uur, kan een ander aan negen uur nog niet genoeg hebben. Er is geen standaard aantal voor, ook niet die welbekende acht uur. Het gaat echt om jouw unieke slaapbeleving die ervoor zorgt of je uitgerust wakker wordt of niet. 

Deze drie punten zijn belangrijk:

de avond

Hoe je de dag afrond heeft effect op je nachtrust. Neem 's avonds de tijd om in een rustigere flow te komen en ga niet mee in de verleidingen van werk, mail en sociale media. Je lichaam gaat deze rust herkennen en bereidt zich dan als vanzelf voor op de nacht. En daar ga je echt beter van slapen.

je bed

Je bed is de plek waar je brein én je lichaam na een drukke dag tot rust komen. Het liefst is dat een bed in een goed geventileerde ruimte met een stevig matras zonder kuilen en onder beddengoed dat ademt en niet te warm of te koud is. Al die dingen dragen bij aan een goede nachtrust.

wakker worden

Het klinkt ideaal: uit jezelf en misschien zelfs voor de wekker wakker worden. Je lichaam is dan uitgerust en je hebt genoeg slaap gehad om ontspannen aan de dag te beginnen. Voor veel mensen klinkt dit te mooi om waar te zijn. Toch kan het echt!

zo verbeter jij je nachtrust

Dit gaan we doen

Wij hebben al flink wat informatie verzameld over nachtrust en alles wat erbij komt kijken. We verdiepen ons elke dag nog een beetje meer, dus het is een work in progress.

Graag deel ik al deze info met jou. Ik stuur je regelmatig een mail met waardevolle artikelen waar je echt iets aan hebt. Geen spam, maar informatie. Zodat jij op die manier eenvoudig je nachtrust kunt verbeteren.

Hoi, ik ben Mariëlle!

In het voorjaar van 2020 ben ik mezelf nog meer gaan verdiepen in het thema ‘slaap’. Ik heb veel van deze informatie gedeeld in de online week: Help, ik slaap zo slecht!. Het was zo ontzettend tof om te merken dat er vraag is naar die info. Ik heb alleen ook ontdekt dat ik door deze titel een groot aantal mensen niet bereik. Zonde, want juist wanneer je wel goed slaapt, zijn er nog zoveel (kleine) dingen die je kunt aanpassen om nog meer uitgerust wakker te worden. Vandaar: onderschat je nachtrust niet! Leuk dat je er bent.